Ini Kisahku - Wardina Saffiyah.mkv

assalammualaikum w.b.t..

alhamdulillah saya berkesempatan melihat video ni kat FB.ramai yang share...n wanna share this vid here..bermulanya membesar dalam suasana Islam...di pertengahan mencari identiti diri..menemui simpang di dua jalan....walau tersalah membuat pilihan...namun, dia pulang mencari simpang yang terus membawa kebaikan...sesungguhnya hidayah Allah tetap kepada sesiapa yang dikehendakiNya..

don't judge people..but we always judge people...
sedar atau tak...dalam hati pasti terlintas kadang-kadang kan...
the 'power of observation' membuatkan kita berprasangka..
suuzon dgn orang lain..tapi cepat-cepatlah kita istighfar..
ingat untuk menjadi baik adalah hak semua orang...
untuk berubah menjadi baik juga hak semua orang...
kita pernah membuat kesilapan...dan orang lain juga pasti ada membuat kesilapan...
kesilapan dalam percaturan dan hanyut di buai nafsu dan keindahan dunia sementara..
kerana kita semua adalah manusia biasa...hatta di label sebagai ustazah pasti juga tak terlepas dari membuat kesilapan...kerana kita semua manusia...
tapi...ingatlah...walau apa pun kita...walau macam mana background kita dibesarkan...sekolah agama....sekolah sains...yang seperti kita selalu bandingkan....kita tetap membawa nama...
SAYA SEORANG MUSLIM...
dan sebagai muslim, walau apa label yang diberikan manusia...pangkat tinggi sekalipun...
kita WAJIB menjalankankan tugas kita sebagai hamba...
WAJIB melaksanakan rukun islam...WAJIB menutup aurat..
biar sejarah kesilapan lampau tinggal kenangan...
yang pasti hari mendatang kita perelokkan...usah kerugian melakukan kesilapan yang sama...
sesungguhnya...allah sentiasa memberikan kita pilihan...baik atau buruk...
ternyata kuasa memilih di tangan kita...syurga atau neraka..
kasih sayang Allah itu luas...dia maha pengasih..maha pengampun....
insyaallah dengan keazaman, pasti DIA akan sentiasa memudahkan jalan hamba-hambaNYA..
jalan ke arah kebaikan...jalan untuk mendekatiNYA...
dugaan dan ujian diberikan agar kita sentiasa ingat kepadaNYA dan sesungguhnya allah rindukan rintihan hamba-hambaNYA...
bak kata kak wardina...nak berubah biar sedikit2...insyaallah...semoga kita dapat inspirasi daripadanya..


Monday, August 15, 2011 at 10:30 AM , 0 Comments

ramadhan...

assalammualaikum w.b.t

alhamdulillah...hari ini masih mampu menghirup udara pagi.masih mampu berpuasa...hidup dalam kenikmatan agamaMu...subhanallah...sudah genap seminggu berpuasa,masa berlalu begitu pantas. Kata mak, memang berbeza sungguh dengan suasanan dulu...hari-hari terasa begitu panjang...petanda kiamat kian mendekati kita...hurm...saya rasa saya nak tulis beberapa perkara yang bermain di fikiran saya sepanjang Ramadhan ini...moga-moga dapat menyuntik dalam diri kita inspirasi untuk penambahbaikkan dalam diri...dan setiap kali saya rasakan pasti ingatan kepada kematian menjadi pilihan...

Ramadhan kali ini juga sudah menginjak ke tahun ke-6 tanpa arwah abah di sisi kami sekeluarga...hanya kenangan bersama ditinggalkan buat kami yang masih meneruskan perjuangan menjalani kehidupan. Tiada lagi ikan bakar abah...dan pertama kalinya dulu saya belajar membuat air asam ketika ramadhan bersama abah dan emak...Moga kita semua bakal berjumpa lagi di tempat yang diimpikan setiap insan, syurgaNya yang kekal abadi...

Awal Ramadhan lalu saya memandu pulang dari KL ke JB...sepanjang perjalanan pasti saya takut...takut akan kematian. walhal tahu tidak sesaat pun allah akan melewatkan walau dimana pun kita...if something meant to happen..it will happen...right time, right person and for the best reasons....He knows the best. Saya selalu fikirkan, janganlah ya allah Kau ambil nyawaku dengan kemalangan...ngeri saya fikirkan...tapi siapalah kita yang akan menentukan...hanya doa mudah-mudahan kita diambil nyawa dalam keadaan yang baik dan sedang mengingatiNYA..

dalam perjalanan, emak dan saya masing-masing melayan fikiran sendiri, anak saudara saya, Aqil tidur di belakang...lintas sebuah motosikal lebih kurang macam RXZ di sebelah lorong memotong. Dia meluncur laju..terdetik di hati...uish lajunya....melepasi tol..kenderaan bergerak perlahan...tertanya-tanya kenapa...jarang highway tu jammed..rupa-rupanya ada kemalangan....dan saya melepasi sekujur tubuh yang kaku barangkali baru sahaja accident.melihatkan motor saya dan mak rasa sama dengan motor yang melintas tadi...mungkin juga orang lain...hurm...jika benar telahan saya..sekejap tadi saya lihat dia meluncur laju di sebelah...sekarang sudah terbujur kaku di tengah jalan...

semoga kita sempat menambahbaik diri kita sebelum ajal menjemput...may allah ease...selamat berpuasa...selamat mengerjakan ibadah....semoga Ramadhan menjadi titik tolak istiqomah dalam diri kita..amiiinnn...

Monday, August 8, 2011 at 9:39 AM , 1 Comment