pagi ini..

assalammualaikum w.b.t..

alhamdulillah, syukur kepada-Nya kerana masih ada hari ini untukku bernafas di bumi mu ini ya rabbi..embun masih membasahi, cuaca sejuk di luar..hujan..bersyukur kerana ada tempat yg kering-kontang..dan kita masih allah kurniakan hujan insyaallah bersama limpahan rahmatNya..

"allah, Dialah yg mengirim angin,lalu angin itu menggerakkan awan, dan allah membentangkannya di langit menurut yg dikehendakiNya dan menjadikannya bergumpal-gumpal,lalu kamu lihat hujan keluar dr celah-celahnya,maka apabila hujan itu turun mengenai hamba-hambanya yang dikehendaki-Nya tiba-tiba mereka menjadi gembira.."(surah Al-Rum:48)

tiada tajuk khusus, hanya ingin melahirkan rasa hati..keresahan..entah mengapa..terasa jiwa ini kadang-kadang kosong..iman yg senipis cuma..ingatkan ku teman..ingatkan aku pada kematian..moga kita tidak lalai dalam mengharungi hidup ini..dua tiga hari ini, banyak sy membaca tulisan mengenai kematian..ya allah, jika ajal menjemput..tiada sesaat kan Kau lewati..muda atau tua..hari ini giliran mereka..giliran kita?adakah kita akan dibiarkan hidup sehingga beruban putih..sehingga kita tak lagi mengenal siapa?hanya Kau yg mengetahui ya allah..

"allah,Dialah yg menciptakan kamu dr keadaan lemah,kemudian Dia menjadikan kamu sesudah lemah itu menjadi kuat,kemudian menjadikan sesudah kuat itu lemah semula dan beruban..Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya dan Dialah yg maha mengetahui lagi Maha Kuasa.." (30:54)

teringat perbualan dengan anak saudara sy, hazim...hazim nak kan saya belikan dia buku mewarna BEN 10..superhero bg kanak-kanak yg baru ingin mengenal dunia..semua benda nak Ben 10..banyak sy belikan..tp alih-alih nk sy yg tolong warnakan..katanya dia warna tak cantik..
erm hazim..hazim..

hazim:maksu..belila katun Ben 10 kat ajim..ajim nak..nnt maksu g skool maksu,maksu beli ea..

maksu: maksu xde duitla ajim...ajim ada duit?meh bagi maksu..maksu g beli..tp apa-apa maksu beli hazim xjaga..sepah-sepahkan..xnkla maksu beli..


hazim: ala...nk jugak..ajim ada duit...banyak..kat puchong(rumah dia kat puchong) nnt balik sana ajim bg la kat maksu..ada banyak dalam botol..(tabung botol susu plastik)


maksu:yela tu..


seharian melayan kerenah anak-anak saudara sy di rumah..kasihan juga usia begini terpaksa berjauhan dgn ummi dan abah..sabarlah hazim..kemal..umi dan abah mencari rezeki utk kalian sayang..sebak terasa..selepas setiap perbualan dgn mereka..sy akan berfikir..

kanak-kanak..tiada apa yg difikirkan..mainan..superhero..wonderpet..semua menjadi idola asalkan kuat pada pandangan mereka..hidup tanpa perlu fikirkan tekanan..masalah..kadang..ingin sy kembali di saat itu...hidup tanpa dosa..suci dan bersih..terus berada dlm usia itu..yg tingkah dan keletahnya,petah bicara buat kita geli hati dan tenang berbicara..namun, dlm hati sy..moga ya allah Kau tunjukkan dan bimbinglah anak-anak kecil ini ke jalan yng Kau redhai..moga mereka bisa menjadi saham pahala buat ummi dan abah..telintas juga difikiran..bagaimana anak-anak saya pula kelak..moga allah berikan peluang..insyaallah jika masih bernafas menunggu hari-hari mendatang..saat saya pula akan tiba..

berfikirlah..dan terus berfikirlah teman tentang kebesaran-Nya..

Tuesday, December 22, 2009 at 7:29 AM

0 Comments to "pagi ini.."