lukisan ini, luahan ini, ditujukan khas kepada adik2ku yang sedang hot2 melalui alam remaja (saya dah x remaja, saya dah dewasa..mwahaha~) –>adik2ku yg jauh di mata tapi dekat di hati; Nor Fadhila & Nor Afiqah Abd. Muin, adik2 Ruhul Hanif yg kucintai (Yana, Eni, Jnab, Qilah, Baya, Anis, Nadia, Tasneem, Sakinah, Mas Ayu), adik2 Quwwah al Jadeedah yg tanpa mereka sunyilah hidup ini (Lili, Thirah, Yaqin, Aida, McNa, Shakey, Wani, Kema, Fiza, Ain, Fadhlin, Mira), adik2 1st year yg ceria2 sokmo, dan sisters2 seperjuangan di seluruh pelosok dunia….uhibbukunna fillah~


“Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah syaitan…” (2:208)

Kadang-kadang kita dah tahu benda tu salah,…tapi kita pejamkan mata, pekakkan telinga….

kenapa ya?

nanti2lah,…takde kekuatan lagi..

kenapa ya takde kekuatan?

sebenarnya,…

kekuatan untuk meninggalkan sesuatu yg Allah x suka, tapi sesuatu yang kita sangat2 suka,

merupakan manifestasi tebal atau nipisnya iman kita….

maka, tepuk dada tanyalah iman.

jika iman nipis, tebal2kan lah ia.

bagaimana?

carilah ilmu…berkumpullah dengan orang2 soleh…jenguk2lah majlis ilmu..

sounds easy, kan?

btul2,…memang susah…

but fake it until you make it…..

“kerana kamu selama-lamanya tidak akan menjadi wanita sempurna,…namun di saat kamu mencuba ke arah itu, Allah akan sangat menghargaimu…”

^(^_^)^

**just share this cartoon..mesej yg disampaikan secara santai tp berkesan:) if u interested to release ur mind...with such cartoon but in d same time make u think about this precious life as allah's servant..just click ini buku conteng hikari kat blog list:) sharing is caring!**

btw, this evening i've clinical teaching..case presentation was hep B+ chronic liver failure..kata-kata doc make me wonder..dilemma seorang pelajar perubatan..again n again it'll cross in my mind..am i qualified to be a doc?do no harm to my patient? *sigh* doc said when he was in med school, undergrad...saya baca kumar&clerk banyak kali khatam..i can remember even the page...oh my!n i look into myself...seems like..i'm not reach at that level..huhu...some more doc said..there's no other way,u hv to work hard to be in med skool..huhu..arghh i'm not that 'work hard' anymore..y?y?akmal get up...professional exam is coming!u r not fully cover the 2 yrs medical notes my dear..are u still disoriented????

~sedarkan aku teman2~

Monday, December 28, 2009 at 10:45 PM , 0 Comments

link..

sharing is caring...

http://www.4shared.com/file/182687914/edbde07d/Ust_Fadhil-Jangan_Hampiri_Zina.html

at 4:43 AM , 2 Comments

secebis rasa..


ingin sy kongsikan tulisan seorang muslimin..mari sama-sama kita renungkan..moga terkesan buat diri..

“Assalamualaikum. Tujuan saya menulis e-mail ini adalah untuk memberitahu bahawa saya ingin melamar awak menjadi isteri saya yang sah. Harap awak dapat memaklumkan kepada saya samaada awak bersetuju atau menolak lamaran ini”


“Waalaikumussalam. Terima kasih atas lamaran itu dan kepercayaan saudara terhadap saya untuk dijadikan isteri. Saya minta maaf, kerana saya telah dimiliki seorang hamba Allah yang lain. Saya harap saudara dapat menerima bahawa saya perlu menolak lamaran saudara. Wassalam.”


“Tidak mengapa. Saya membuat keputusan untuk melamar saudari hanya kerana pegangan Islam yang kuat dalam diri saudari. Walaupun saya tidak pernah bercakap mahupun mengenali rapat saudari, tapi dari perwatakan dan pergaulan saudari sudah cukup menggambarkan betapa saudari seorang muslimah yang sejati dan digeruni. Saya menerima ketentuan Allah bahawa saudari bukan milik saya. Semoga terus berbahagia dan dirahmati Allah. Wassalam”


Si lelaki yang terlibat dalam perbualan diatas begitu tenang menghadapi situasi tersebut. Tetapi pada realiti kini, sudah pasti kaum lelaki akan merasai resah, gundah gulana, iri hati, sakit hati, kecewa, dendam, dan macam-macam lagi perasaan andai cintanya ditolak sedemikian rupa. Apa tidaknya, orang yang sentiasa diperhatikannya, yang sentiasa dipuja-puja, disayang-sayang malah terbayang-bayang akhirnya telah melayang! Rugi!


Si lelaki di atas tidak pernah berbual dengan wanita tersebut, malah terus menyatakan hasrat untuk menikahinya. Bukan pula hasrat untuk ber’couple’ dengannya! Si lelaki itu tidak pula kecewa kerana wanita itu menolak lamarannya, kerana dia tidak pernah bercinta dengan wanita itu! Andai sekiranya wanita itu menerima lamaran itu dan menjadi isterinya yang sah, bermula dari situlah mereka saling mencintai.


Dan segalanya bermula apabila mereka terlebih dahulu menemui cinta pertama – cinta Yang Maha Esa. Atas dasar cinta kepada Allah, si lelaki itu mengenali wanita itu bukan pada rupa parasnya tetapi pada aqidah dalam dirinya. Kerana mencintai Allah, si lelaki itu menemui kecantikan akhlaq wanita itu, sopan santun dan malu adalah hijab perisai dirinya, membuatkan si lelaki itu tertanya-tanya betapa tingginya kemuliaan muslimah itu.


Andai seseorang itu mencintai yang lain hanya kerana Allah, nescaya dia akan merasai betapa manisnya iman. Muslimah yang sejati adalah isteri yang solehah, yang tetap taat kepada suaminya yang disayangi, yang mengetahui sifat malu itu perisai hidupnya, dan mengetahui juga tanggungjawabnya kepada suami tercinta, di luar dia tidak dimiliki sesiapa melainkan suaminya kerana aurat yang dilitupinya memelihara cinta mereka bersama.


Tiada ‘couple’ dalam Islam, kerana itu menghampiri zina dan mencampakkan diri kita ke dalam kebinasaan bersama syaitan laknatullah! Andai niat kita baik sekalipun, tetap tidak ada ‘couple’ dalam Islam, kerana menghampiri zina itu haram, apatah lagi melakukannya. Andai masih belum termampu untuk saling menikahi, itu bukan modal untuk menghalalkan yang haram. Teguhkanlah rasa malu dalam diri! Jika tidak, kita tiada bezanya dengan orang kafir yang lain. Malah yang lebih menyedihkan, ada yang murtad semata-mata untuk memperjuangkan cintanya. Tiada yang lain di antara lelaki dan perempuan yang berdua-duaan melainkan yang ketiga itu ialah syaitan! Tidak kira dekat ataunya jauh mereka berhubung, syaitan itu sentiasa bersama mereka. Bisikan dan hembusan syaitan itulah yang menghimpunkan dosa. Biarpun mereka kekal hingga ke akhir hayat, tetapi keredhaan Allah terhadap mereka itu yang menjadi tanda tanya.


Wanita yang perlu memelihara diri, kerana mereka bagaikan sayap kiri pada agama. Wanita yang sanggup menggadai maruah dirinya dengan ber’couple’ adalah wanita yang lupa pada azab seksaan Allah yang amat dahsyat. Tiada rasa malu dalam diri mereka, malah mereka juga tidak akan gentar untuk melakukan perkara yang sama walaupun sudah bersuami kelak. Dan begitu juga kepada lelaki, pastinya akan menemui pasangan hidup yang mengikut kehendak nafsunys semata-mata.


Firman Allah s.w.t;


“Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik (pula). Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperoleh keampunan dan rezeki yang mulia (syurga)” An-Nur:26


Sedar tidak sedar, cinta yang terungkap kerana Allah, itulah cinta yang membawa ke syurga! InsyaAllah

Thursday, December 24, 2009 at 12:24 AM , 0 Comments

pagi ini..

assalammualaikum w.b.t..

alhamdulillah, syukur kepada-Nya kerana masih ada hari ini untukku bernafas di bumi mu ini ya rabbi..embun masih membasahi, cuaca sejuk di luar..hujan..bersyukur kerana ada tempat yg kering-kontang..dan kita masih allah kurniakan hujan insyaallah bersama limpahan rahmatNya..

"allah, Dialah yg mengirim angin,lalu angin itu menggerakkan awan, dan allah membentangkannya di langit menurut yg dikehendakiNya dan menjadikannya bergumpal-gumpal,lalu kamu lihat hujan keluar dr celah-celahnya,maka apabila hujan itu turun mengenai hamba-hambanya yang dikehendaki-Nya tiba-tiba mereka menjadi gembira.."(surah Al-Rum:48)

tiada tajuk khusus, hanya ingin melahirkan rasa hati..keresahan..entah mengapa..terasa jiwa ini kadang-kadang kosong..iman yg senipis cuma..ingatkan ku teman..ingatkan aku pada kematian..moga kita tidak lalai dalam mengharungi hidup ini..dua tiga hari ini, banyak sy membaca tulisan mengenai kematian..ya allah, jika ajal menjemput..tiada sesaat kan Kau lewati..muda atau tua..hari ini giliran mereka..giliran kita?adakah kita akan dibiarkan hidup sehingga beruban putih..sehingga kita tak lagi mengenal siapa?hanya Kau yg mengetahui ya allah..

"allah,Dialah yg menciptakan kamu dr keadaan lemah,kemudian Dia menjadikan kamu sesudah lemah itu menjadi kuat,kemudian menjadikan sesudah kuat itu lemah semula dan beruban..Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya dan Dialah yg maha mengetahui lagi Maha Kuasa.." (30:54)

teringat perbualan dengan anak saudara sy, hazim...hazim nak kan saya belikan dia buku mewarna BEN 10..superhero bg kanak-kanak yg baru ingin mengenal dunia..semua benda nak Ben 10..banyak sy belikan..tp alih-alih nk sy yg tolong warnakan..katanya dia warna tak cantik..
erm hazim..hazim..

hazim:maksu..belila katun Ben 10 kat ajim..ajim nak..nnt maksu g skool maksu,maksu beli ea..

maksu: maksu xde duitla ajim...ajim ada duit?meh bagi maksu..maksu g beli..tp apa-apa maksu beli hazim xjaga..sepah-sepahkan..xnkla maksu beli..


hazim: ala...nk jugak..ajim ada duit...banyak..kat puchong(rumah dia kat puchong) nnt balik sana ajim bg la kat maksu..ada banyak dalam botol..(tabung botol susu plastik)


maksu:yela tu..


seharian melayan kerenah anak-anak saudara sy di rumah..kasihan juga usia begini terpaksa berjauhan dgn ummi dan abah..sabarlah hazim..kemal..umi dan abah mencari rezeki utk kalian sayang..sebak terasa..selepas setiap perbualan dgn mereka..sy akan berfikir..

kanak-kanak..tiada apa yg difikirkan..mainan..superhero..wonderpet..semua menjadi idola asalkan kuat pada pandangan mereka..hidup tanpa perlu fikirkan tekanan..masalah..kadang..ingin sy kembali di saat itu...hidup tanpa dosa..suci dan bersih..terus berada dlm usia itu..yg tingkah dan keletahnya,petah bicara buat kita geli hati dan tenang berbicara..namun, dlm hati sy..moga ya allah Kau tunjukkan dan bimbinglah anak-anak kecil ini ke jalan yng Kau redhai..moga mereka bisa menjadi saham pahala buat ummi dan abah..telintas juga difikiran..bagaimana anak-anak saya pula kelak..moga allah berikan peluang..insyaallah jika masih bernafas menunggu hari-hari mendatang..saat saya pula akan tiba..

berfikirlah..dan terus berfikirlah teman tentang kebesaran-Nya..

Tuesday, December 22, 2009 at 7:29 AM , 0 Comments

DICEMBER

D.I.C.E.M.B.E.R..

It is the end of the year...
means...i'm turning 22 next year..
setahun lagi menginjak dlm kamus kehidupan..

time pass by..2009,there's lot of things happened in my life's art..
suka..duka..gila..unexpected things that i never think of..semua ada n dh jd pun:( but..
life's still goes on..
n emotion still need to be managed..in fact, don't let ur emotion over you..
ALLAH by my side..padaMu aku berserah..
hanya redhaMu yg kuinginkan dlm setiap langkah perjalanan hidup ini..
guide me ya rabbi...guide us...

i'm thinking of M.A.T.I..
ya allah takutnya...cukupkah bekalan..cukupkah amalan..
di satu perhentian..that what we called..D.U.N.I.A..

jika ditanya...adakah kepuasan kehidupan telah kau nikmati?
jawapan masih lg...T.I.D.A.K..
keep asking..when this life's art will end?
bilakah A.J.A.L..esok..lusa..tahun mendatang?
Bagaimana C.A.R.A ajal itu menjemput..
bagaimana...dimana...bila...
Usia meningkat...dan diri...masih A.L.P.A..
keseronokan dunia hanya bersifat S.E.M.E.N.T.A.R.A..

Satu perkataan menggambar perasaan..
dalam lukisan kehidupan..
T.A.K.U.T..

Tuesday, December 8, 2009 at 7:19 PM , 0 Comments

DON’T JUDGE A BOOK BY ITS COVER

DON’T JUDGE A BOOK BY ITS COVER

RENUNG-RENUNGKAN..MARI KITA MUHASABAH DIRI INSYAALLAH..

Ungkapan ini kerap saya dengari, saya yakin anda juga mungkin kerap mendengarnya. Kata-kata dari wanita yang tidak menutup aurat yang sering mendakwa bahawa hatinya baik dan suci walaupun ia berpakaian seksi serta mendedahkan aurat.

“Orang wanita bertudung pun banyak yang jahat hari ini, berzina, khalwat dan macam-macam lagi” Katanya memberi buah fikirannya.

“Malah, kami juga baik, kami tak kacau orang, tak mengumpat dan buat benda-benda tak elok” tambah wanita ini lagi.

Benarkah hujjah mereka?. Benarkah penampilan luaran tidak terpakai di dalam Islam ?. Ada juga yang sudah semakin ‘advance’ hujahnya lantas berhujjah dengan sebuah maksud hadith Nabi yang sohih iaitu :

“Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada tubuh, rupa luaran dan harta kamu, tetapi melihat kepada hati dan amalan kamu” (Riwayat Muslim)

Simpati bercampur kesal saya mendengar bagaimana terdapat orang yang sewenangnya berhujjah dengan hadith untuk menyokong nafsunya. Hanya digunakan Islam dalam hal yang selari dengan kehendaknya sahaja.

“Seorang pekerja yang dijumpai oleh majikannya sedang bermain ‘game’ semasa waktu kerjanya sedangkan dokumen yang dipinta si boss masih tidak disiapkan, lalu si majikan berkata: “Macam mana kamu nak cemerlang dalam kerja kalau begini sikap kamu”

Lalu jawab si pekerja : ” Saya luaran je nampak main ‘game’ boss, tapi hati saya ikhlas dan saya kerja dengan cemerlang”

Adakah anda rasa si boss boleh menerima cakap pekerjanya itu ?. Adakah Allah SWT boleh mengganggap hati seseorang itu suci dan baik dengan melanggar perintahNya ?

Hakikatnya, sesuatu untuk baik dan suci mestilah ditentukan mengikut neraca Allah dan RasulNya, bukannya neraca pemikiran kita semata-mata. Jika merujuk kepada neraca Islam, Nabi SAW pernah bersabda ertinya :

“Ketahuilah, bahawa di dalam diri anak Adam itu ada seketul daging, yang bila ianya baik maka baik seseorang itu, dan apabila buruk, buruklah amalan seseorang itu, ketahuilah, ia adalah hati” (Riwayat Muslim)

Berdasarkan hadith ini, menurut neraca Islam kebaikan hati seseorang boleh dilihat di peringkat pertamanya dari tindak tanduknya. Ertinya, bila tindakannya sentiasa menyalahi kehendak dan hukum yang diletakkan Islam, ia adalah tanda kekotoran hatinya. Jika tindakan luarannya pula bertepatan dengan kehendak Islam, maka adalah harus ianya dianggap baik pada peringkat pertama iaitu neraca luaran orang ramai, adapun baik di peringkat kedua adalah samada hatinya bertujuan kerana Allah ata selainnya seperti sekadar menunjuk-nunjuk sahaja.

Justeru, ‘we can judge a book by its cover in certain cases’ iaitu apabila perkara asas Islam dilanggar, maka sudah tentu ‘that cover is reflecting what’s inside the heart of a person’.

“Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (l) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian.” (Riwayat Muslim)

SAMA-SAMA BAIKI DIRI INSYAALLAH..

Wednesday, December 2, 2009 at 2:34 PM , 0 Comments