6 months junior HO

Assalammualaikum w.b.t

Entry ini lebih kepada luahan hati. buat diri saya seorang junior HO. Sedar tak sedar i've been working as HO for almost 6 months already. Now, i'm in obstetric & gynaecology hmmm...banyak perkara yang saya belajar, ilmu yang diharapkan takkan saya lupa for my future nanti..banyak juga belajar tentang environment, colleague, patient, psychology...

Tapi, sekarang ni saya dah start mula rasa, hidup saya hanya berkisar tentang hospital-rumah...balik keje, rehat, keje balik...same thing goes everyday until i realized, i'm tiring of this, felt wanna just go out, take a walk...rasa macam nak pegi ke satu tempat yang ada scenery yang cantik...just for a walk...dah lama rasa tak melihat keindahan alam ciptaan Allah...Buat adik-adik yang bakal bergelar doktor, persiapkan diri dan minda anda menghadapi saat-saat begini. Kadang-kala saya rasa kosong...hidup ibarat hanya untuk bekerja.. :(

Dalam O&G, suasana sgt berbeza dgn ortho...dari segi persekitaran dan cara kerja (i mean colleague) saya lebih suka ortho. Dalam ortho saya dapat rasakan HO is a part of the team. Tapi, sekarang saya tak dapat rasakan we as a team. hopefully i can survive till the end.

Bab kerja rumah..Alhamdulillah saya punya suami yang sangat memahami, tak perlu saya minta tolong dalam kerja rumah, husband saya ringan tulang membantu, dan dia sememangnya tak boleh tengok benda serabut2 ni, thanks abang for everything. Tambahan pula sebulan yang lepas i had miscarriage, betapa sedih hati hanya Allah yang tahu. keep on thinking of it. trauma for next pregnancy pun ada :( whatever it is, SABAR.. sebelum datangnya sabar, saya perlu redha...

redha dan sabar perlu seiring. dalam kehidupan ini, Allah menguji kita dengan dugaan yang berbeza mengikut    kemampuan hambaNYA. Mulut memang mudah mengucapkan... namun, segalanya bermula dalam diri dan hati...jika terasa berat, ingatlah dugaan itu tarbiyyah diri, mungkin dalam kesibukan seharian kita mula menjauhkan diri dari DIA. dan dugaan datang untuk membawa kembali diri mendekati DIA.

Tapi, dalam pahit ada manisnya...saya sedar pekerjaan ini yang saya suka...memudahkan pesakit, berpeluang untuk saya beri kata semangat pada mereka. mengingatkan mereka pada tuhan..dalam mengingatkan pesakit  pada Allah secara tak langsung saya akan ingatkan diri saya kepada DIA. dan ucapan terima kasih pesakit membuatkan saya tersenyum..:) alhamdulillah..Thank you Allah.....




Wednesday, February 20, 2013 at 2:59 AM

4 Comments to "6 months junior HO"

nervous plak nak start kerja...

erm dh start kijo gak okla iny...:) nk kijo ni kalau bos n MO best..bestla rasa...

Posted by Yusry ( March 7, 2013 at 10:57 AM )

mcm kenal your hubby? ex-mckk ke?

yup..tp sekejap je kt mckk then dia tukar skolah, f4 asis..