Tundukkan hati...


....rahsia keikhlasan hidup di dunia fana...

assalammualaikum w.b.t....kaifahalukum??ana bikhair alhamdulillah=)

mempraktikkan pengetahuan bahasa arab yang menginjak hilang dari kamus lipatan minda. sangat lama tidak menggunakan bahasa arab,last lower form. skang ada jugak bila baca tafsir, tapi itula..tak cukup kuat macam zaman sekolah dulu ada jugak guna dlm seharian dok menghafal..erm indah jika terkenang..namun itu semua sejarah..hari ini adalah milikmu..

setiap detik tanpa sedar berlalu meninggalkan..malam melabuhkan tirai menjengah tengah malam..dan aku masih berteleku di dalam kamar sunyi ini bertemankan bunyian unggas malam ciptaan allah..subhanallah..

tajuk di atas ku petik dari buku karya tuan guru dato' nik abdul aziz nik mat..


bagi saya, buku ini banyak memberi ruang kita mendidik jiwa mengikhlaskan hati sebagai insan di dunia fana ini..ingin saya kongsi beberapa frasa darinya..

yahya b. muaz berkata"aku sama sekali tidak memerintahkanmu untuk meninggalkan dunia, tetapi aku memerintahkanmu supaya meninggalkan dosa-dosa. meninggalkan dunia adalah keutamaan tetapi meninggalkan dosa adalah kewajipan. sesungguhnya menegakkan kewajipan adalah penting daripada sebuah keutamaan (yang sifatnya tidak wajib)"

bagi mereka yang mencari dunia dgn harapan utk mencapai kejayaan di akhirat kelak, mereka akan sentiasa redha dgn apa yang dikurniakan, merafakkan kesyukuran kepada allah atas apa yang diperoleh dan sentiasa merasa cukup dengan kurnia dan rezeki yang dianugerahkan. hati akan sentiasa tenang dan terhindar daripada resah memikirkan dunia. segala usaha akan dihitung sebagai amal jariah dan ibadah yang akan dibalas dengan pahala. bahkan, mereka ini bakal menempuhi detik perpisahan dengan dunia dalam keadaan yang sejahtera.

erm..bagi sahabat-sahabat,muslimin muslimat, saya syorkan membaca buku ini lantaran hidup kita penuh dengan keinginan yang tak bertepi. mungkin tanpa sedar, keinginan ini memesong hati daripada tuntutan keredhaan Ilahi. biarpun masa lalu hidup kita penuh onar dan ranjau, namun..allah berikan kita peluang dan pilihan..kita boleh menjadi lebih baik dari hari semalam..
mungkin pengalaman dululah, yang meletakkan dimana kita sekarang..Dia maha mengetahui dalam setiap pencaturan hidup setiap insani..

kata ust. hasrizal..erti hidup pada yang memberi..sharing is caring=)

Tuesday, August 11, 2009 at 11:03 PM

2 Comments to "Tundukkan hati..."

"Kekayaan tidak dinilai daripada banyaknya harta tetapi kaya jiwa."
— Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat (Tundukkan Hati: Rahsia Keikhlasan Hidup Di Dunia Fana)

Sharing is charing=)
Post UTM Skudai satu...:-p

=)"dunia dan akhirat di dalam hati bagaikan dua sisi timbangan. jika sisi salah satunya lbh berat, sisi yang lainnya akn lbh ringan"

tazkiyatu nufus(tundukkan hati)

thnx for sharing:)