DO WE EVEN CARE??

assalammualaikum w.b.t..

alhamdulillah, sehingga hari ini, diri ini masih lagi bernafas di bumiMu ya allah.. segala ujian yang datang moga allah tunjukkan jalan terbaik. nak berkongsi sedikit mengenai satu isu yg semakin membuka mata sy. kadang-kala diri ini tidak sedar bahawa telah jauh memesong dari matlamat sebenar.dan sememangnya matlamat tidak menghalalkan cara. ikhtilat..pergaulan antara lelaki dan perempuan..dunia tanpa sempadan kadang-kala membuatkan kita memandang ringan dek mungkin kerana sikap yg acuh tak acuh mengenai isu ini, mungkin kerana budaya di dunia tanpa sempadan kini.

dalam forum bicara hati:love is cinta? yg lepas byk membuatkan sy terfikir, banyaknya kekurangan diri yg masih tak sedar berterusan melakukannya tanpa menyedari kesilapan yg terselindung di sebalik persahabatan biasa pada pandangan mata kita. namun hakikatnya, pergaulan antara lelaki dan perempuan tanpa sebab yg munasabah atau penting perlu dijauhkan. dan menjadi satu kewajipan kita meninggalkan yang haram. semoga kita berubah ke arah yg lbh baik insyaallah..

dari bacaan dan pengalaman serta input dari forum tersebut antaranya adalah...
sama-samalah kita menjaga pandangan..kerana dr pandangan turun ke hati..walau tanpa rasa..namun yg pasti syaitan sentiasa berada dekat dgn hati2 kita bersedia utk menumpaskan iman dengan bantuan nafsu. couple juga sudah terang lagikan bersuluh, dan usah kita menempa dosa jika perhubungan itu tidak menjanjikan apa2 hingga ke alam perkahwinan, insyaallah mari kita berazam untuk berubah ke arah yg lebih baik, sesungguhnya keberkatan serta redha dari allah dalam kehidupan lebih penting dari segala-galanya. usah kita mengharap kepada yg tak pasti. dan kadang-kala sesuatu yg kita inginkan tak bermakna akan kita miliki.namun,yakinlah dan husnuzon dgn allah, pasti ada yg terbaik buat setiap diri hamba-hambaNya..

telefon dan sms yg tidak urgent dan seumpamanya seperti YM atau medium lain kadang-kala mengundang fitnah. dan kadang-kala tanpa sedar sebenarnya kita umpama meng'expose' diri. tidak berniat ke arah itu, namun itulah kadang-kala terjadi. satu artikel yg sy bc, hatta berborak mengenai pengajian yg tak berkepentingan juga tidak sepatutnya dilakukan. insyaallah, berubah ke arah yg lebih baik dr hari semalam..sama-samalah kita berfikir sejenak ttg perkara2 yg mungkin telah kita lakukan namun tanpa sedar sebenarnya telah melanggar syariat yg telah ditetapkan..insyaallah..hari semalam telah berlalu, namun hari esok yg tak pasti utk kita itu adalah harapan..dan harapnya, lebih baik dr hari semalam, sama-sama kita baiki diri ke arah yg lebih baik. walau sedikit usaha, moga allah permudahkan dan berikan kita kekuatan melakukan perubahan demi mencapai redhaNya.insyaallah..



"Lalu apa yang telah aku lakukan selama ini...Ya Rabb...tolong ampuni aku...untuk setiap pandangan yang tak terjaga, lisan yang merayu dan hati yang tak terhijab... Ya Rabb...Engkau mengawasi kami tiap detik, kerana kasih sayangMu kepada kami Engkau perintahkan malaikat silih berganti menemani kami siang dan malam..."

Wednesday, October 28, 2009 at 9:50 PM

0 Comments to "DO WE EVEN CARE??"